Blogg

eSam

Deltog igår på en nätverksträff inom Dataföreningens nätverk för e-förvaltning och digitalisering i offentlig sektor.

Där presenterades bl a eSam, den frivilliga samverkansorganisationen som tagit över efter E-delegationen när det gäller digital samverkan. eSam består av huvuddelen av de myndigheter som ingick i E-delegationen men har dessutom ett antal ytterligare myndigheter som medlemmar. eSam förvaltar delar av de vägledningar m m som togs fram av E-delegationen. Bland annat vägledningarna för Digital samverkan, Behovsdriven utveckling samt juridiska vägledningar. Se följande länk: http://esamverka.se/

Här finns mycket matnyttigt material, som utvecklats av ett stort antal duktiga personer inom E-delegationens ram. Tillgängligt för alla!

Förändringsledning enligt Kotter

Förändringsledning är en svår men ofta avgörande del av ett förändringsprogram. Inte minst när det gäller digitalisering. Min erfarenhet är att man ofta underskattar arbetet med förändring. En bra sammanfattning av de viktiga stegen som krävs för uthållig förändring finns i John Kotters bok ”Leading Change”, Harvard Business School. Här kommer de åtta stegen.

1.Skapa en känsla av akut behov
Övertyga organisationen om nödvändigheten av att förändras. Belys riskerna med att inte förändras. Förmedla en känsla av att tiden börja rinna ut.

2.Bilda en sponsorkoalition
Bakom varje framgångsrik förändring behövs ett nätverk av sponsorer. Ofta räcker det inte att vara ensam drivkraft bakom en större förändring. Skapa därför en liten kärna på 3-5 personer som tillsammans besitter rätt kompetens, makt och status

3.Utveckla en vision för förändringen
För att kunna nå ut till en stor mängd människor behövs en sammanfattande och tilltalande bild av vad förändringen ska åstadkomma. En välskriven vision skapar engagemang, rättfärdigar förändringen och agerar ledstjärna vid övergripande beslut.

4.Kommunicera visionen
Kommunicera mycket och ofta. Använd organisationens alla kommunikationskanaler och kommunicera så folk förstår. Enklaste sättet att stjälpa en förändring är att aldrig tala om den.

5.Ge människor möjligheter att realisera förändringen
Ge människor möjlighet att agera genom att eliminera hinder. Det kan t ex vara brist på tid, pengar, kompetens eller stöd. Det kan även handla om motstånd från personer i organisationen

6.Skapa snabba vinster
Snabba vinster hjälper till att övertyga de som fortfarande tvivlar på förändringen. Dessutom hjälper det till att hålla engagemanget uppe för de som arbetar i förändringen

7.Bibehåll momentum i förändringen
Undvik att ta ut segern i förskott. Följ upp, utvärdera och fortsätt förändra. Fortsätt diskutera och kommunicera förändringen. Risken är annars stor att förändringen inte får fäste och att människor återgår till gamla vanor och beteenden

8.Förankra det nya tillståndet
Det nya tillståndet behöver bli en naturlig del av den rådande kulturen. Först då är förändringen garanterad att bli bestående

Digitalisering- vad är det

Det finns många olika definitioner på digitalisering. En som kan fungera i många sammanhang kommer från Rikstermbanken (se www.rikstermbanken.se)

”Digitalisering är en förändringskraft i samhället som möjliggörs genom bland annat den snabba tekniska utvecklingen inom Informationsteknik, ökad efterfrågan på och utbyte av information på nya sätt och genom nya digitala kanaler.”

Välkommen till NIBCO

NIBCO hjälper företag och organisationer att utnyttja digitaliseringensP-O 2012-09-26 figur möjligheter och få kontroll på risker och hot. Huvudkonsult och ägare är Per-Ola Niblaeus, civilingenjör med över 30 års erfarenhet från näringsliv och statlig förvaltning, varav över 20 år som managementkonsult och många år som linjechef

NIBCO hjälper till att peka ut riktningen och ta kontrollen över den förändringsresa som digitaliseringen innebär. Den egna organisationen såväl som kunder, partners och leverantörer är involverade och behöver samverka på ett effektivt sätt för att utnyttja digitaliseringens möjligheter

Kontakta P-O:
mobil 070-577 5120
e-mail: poniblaeus@nibco.se